Miért ennyire kritikus a járműpontos hóláncválasztás?
A rossz méret nem csak nehezen felszerelhető, de kárt is tehet az autóban.
Miért ennyire kritikus a pontos méret?
Kerékjárati hely | Ha túl vastag vagy nagy, hozzáérhet a lengéscsillapítóhoz, fékcsőhöz, nyomtávrudakhoz
Gumiméret | Az oldalfal magassága és szélessége befolyásolja, milyen feszesen illeszkedik a lánc
Autó típusa | Egyes autók (pl. sportosabb, nagy féktárcsás modellek) csak keskeny, speciális láncot engednek
ABS/ESP kompatibilitás | A rossz láncfutás zavarhatja a szenzorokat vagy vibrációt okozhat
Stabilitás és biztonság | A nem megfelelő méretű lánc el tud csúszni vagy elszakadhat nagyobb terhelésnél
Mi történhet, ha nem jó méretet vesz valaki?
- Nem lehet felrakni, vagy csak nehezen
- Menet közben lelazulhat vagy leeshet
- Megsértheti az alvázat, sárvédőt, fékvezetéket
- Károsíthatja a könnyűfém felnit
- Eltörhet vagy elszakadhat (láncszakadás → komoly kár)
Gumiméret szerepe
A hólánc gyártók a dobozon nem „jármű típust”, hanem adott gumiméreteket sorolnak fel (pl. 225/50 R17, 235/45 R18 stb.). Ez azért van, mert:
- ugyanarra az autóra télen más méretű gumi is lehet felszerelve
- a hólánc a gumi külső átmérőjéhez és oldalfal-magasságához illeszkedik
Járműspecifikus megkötések
Vannak olyan autók is, amelyeknél gyárilag korlátozott a hólánc használata (pl. csak 7 vagy 9 mm-es lánc engedélyezett, vagy csak a speciális felnihez nem érő típusok, mint a König K-Summit). Ilyen például sok modern:
- BMW
- Mercedes / AMG
- Audi quattro sportcsomaggal
- nagy féknyerges, nagy felnis modellek
- elektromos / hibrid autók
Hasznos tudnivalók, ha a jármű gyártója nem javasolja, vagy tiltja bizonyos gumiméretekhez hólánc felszerelését
A König K-Summit melynek 0 mm, vagy a König K-Slim és König Reflex Edge hólánc melynek 7 mm a helyigénye a gumiabroncs belső oldalán, mégis felszerelhető. Ha ez esetben Ön a König K-Summit, Reflex Edge vagy a K-Slim mellett dönt javasoljuk, hogy 5 km/h alatti sebességgel próbálja ki a felszerelt hóláncot, eközben teljesen fordítsa el a kormányt jobbra-balra, majd a sebességet fokozatosan növelve figyelje a kerék felőli zajokat. Amennyiben rendellenes zajt hall, csökkentse a sebességet, vagy álljon meg és feszítsen a hóláncon. Szükség esetén a hóláncot le kell szerelni. A hibátlan hólánc és a jármű érintkezéséből származó károkért felelősséget nem vállalunk!